Dersom du har fått NAK på en melding ble meldingen ikke godkjent. Du kan IKKE fortsette ditt fiskeri før du har fått ACK på meldingen.
Du kan få NAK i følgende situasjoner:
- Meldingen er sendt for sent
- Meldingen har posisjoner som ikke sammenfaller med resten av inneholdet i meldingen
- Meldingen mangle påkrevde felt
- Meldingsnummeret eksisterer allerede
- Meldinger er sendt i feil rekkefølge
Fangstr vil i stor grad hjelpe deg slik at du ikke får NAK på meldinger. Fangstr vil f.eks ikke tillate deg å sende meldinger i feil rekkefølge, alle påkrevde felt må fylles ut og en melding kan ikke ha det samme meldingsnummeret som en tidligere sendt melding.
Meldingen er sendt for sent
Dersom du f.eks. har sendt en fangstmelding (DCA) etter tidsfristen (midnatt UTC), vil den få NAK. Vi anbefaler at du kontakter Fiskeridirektoratet og forklarer situasjon. De vil hjelpe deg videre.
Meldingen inneholder feil posisjoner
Dette kan skje dersom GPS'en på enheten du bruker viser feil posisjon av en eller annen årsak. Prøv å send meldingen på nytt og sjekk at posisjonene er riktige. Hvis de fortsatt er feil anbefaler vi at du kontakter oss.
Meldingen mangler påkrevde felt
Dette skal i grunn ikke skje. Men noen fiskerier kan ha spesifikke krav. Vi anbefaler at du kontakter oss dersom du har fått en slik NAK.
Meldingsnummeret eksisterer allerede
Dersom fangstdagboka brukes på flere enheter kan dette skje. Vi anbefaler derfor at fangstdagboka bare brukes på en enhet om gangen. Det vil si, har du sendt DEP på et nettbrett, anbefaler vi at du fortsetter med samme nettbrett. Skulle du få en slik feilmelding, anbefaler vi deg å kontakte oss.
Oppsummert
Får du NAK, ikke fortsett, men kontakt oss på 90284000 og Fiskeridirektoratet på 55238336.
Kommentarer
0 kommentarer
Logg på hvis du vil legge inn en kommentar.